Bestuur en ondersteuning

Wat doen we?

Wat doen we?

Nieuwe activiteiten

0.1 Goed bestuur

0.1.4 Corona herstelplan

Jaar realisatie

2023

Soort

Nieuw beleid

Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied.

0.3 Financieel beleid

0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording

Jaar realisatie

2023

Soort

Autonome ontwikkeling

Vanaf 1-1-2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen.

Bedragen x € 1.000

Financiële aanpassing

Begroting   2022

Begroting   2023

Begroting   2024

Begroting   2025

Exploitatie

75

Toelichting

In 2021 starten wij het traject van de verplichte rechtmatigheidsverantwoording op. Wij vragen voor 2022 een incidentele aanvulling van € 75.000. Dit om het project tot en met de verantwoording in de jaarstukken 2021 af te kunnen ronden.

Intensivering bestaande activiteiten

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2023

Soort

Collegeprogramma

Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Bedragen x € 1.000

Financiële aanpassing

Begroting   2022

Begroting   2023

Begroting   2024

Begroting   2025

Exploitatie

85

85

Toelichting

De ontwikkeling naar datagedreven werken is in volle gang. De architectuur is grotendeels op orde en diverse toepassingen van sturing in de vorm van dashboards zijn zichtbaar. In de fase van datavolwassenheid waarin we nu zitten, merken we dat het steeds meer van belang is om op het juiste moment over de juiste data van de juiste kwaliteit te beschikken.  We hebben binnen de organisatie ± 150 dataverzamelingen die in- en soms extern ontsloten worden. In een aantal gevallen is de datakwaliteit onvoldoende bekend en vindt beperkt meting en bewaking van kwaliteit plaats. Om de basis op orde te krijgen voor de stap naar een meer sturend datamanagement willen wij de komende twee jaar een impuls geven aan (de samenhang van) onze gegevenshuishouding. Daartoe is incidenteel voor de jaren 2022 en 2023 € 85.000 per jaar nodig.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2023

Soort

Collegeprogramma

We zijn een aantrekkelijke en professionele werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Vanuit ons HR-beleid zetten we in op duurzame inzetbaarheid, aantrekkelijk werkgeverschap en een professionele organisatie. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de nieuwe uitdagingen die de samenleving met zich mee brengt. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid.  Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Bedragen x € 1.000

Financiële aanpassing

Begroting   2022

Begroting   2023

Begroting   2024

Begroting   2025

Exploitatie

50

100

100

100

Toelichting

Ten aanzien van aantrekkelijk werkgeverschap heeft de gemeente Zevenaar te maken met krapte op de arbeidsmarkt, net zoals andere gemeente in de regio. De oplossingen worden deels binnen de gemeente Zevenaar gezocht en deels in regionaal verband opgepakt. De bestaande budgetten zijn onvoldoende om ons als gemeente Zevenaar onderscheidend te kunnen presenteren. Om daadwerkelijk aantrekkelijker en professioneler als werkgever te zijn, is vanaf medio 2022 een bedrag van € 100.000 aan extra structurele middelen noodzakelijk. Met het budget gaan wij de ontwikkeling in naar een moderne en professionele organisatie

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2022

Soort

Actualisatie bestaand beleid

Het is nog niet exact bekend wanneer de Wet Open Overheid in werking zal treden. De Eerste Kamer heeft de behandeling opgeschort om ruimte te geven voor nader onderzoek naar de impact van de wet voor overheden.  Inhoudelijk treffen wij voorbereidingen om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben. Dat door onder andere (in Liemers verband) na te gaan of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is en ervoor te zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn om aan de nieuwe wetgeving te voldoen.

Bedragen x € 1.000

Financiële aanpassing

Begroting   2022

Begroting   2023

Begroting   2024

Begroting   2025

Exploitatie

100

Toelichting

Het gaat hier om de transparantie en verantwoording van de overheden te bevorderen door ze te verplichten zo veel als mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. Dat betekent niet meer wachten tot ernaar wordt gevraagd. Samengevat: informatie wordt beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren. Om deze randvoorwaarden te realiseren:
(1) brengen we onze informatiehuishouding stapsgewijs per bedrijfsproces op orde;
(2) brengen we het proces van elf informatiecategorieën in beeld en borgen in de organisatie dat documenten (geanonimiseerd) kunnen worden gepubliceerd en
(3) slaan we informatie die duurzaam bewaard moet worden op in een digitale archiefbewaarplaats.
Om dit te kunnen realiseren dienen we in 2022 een aantal extra werkzaamheden te verrichten die niet binnen de bestaande capaciteit kunnen worden opgevangen.
Hiervoor is eenmalig in 2022 een bedrag van € 100.000 benodigd. Gemeenten worden gecompenseerd voor hun werkzaamheden.

Doorlopende activiteiten

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2022

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

Jaar realisatie

2022

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Jaar realisatie

2022

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

Jaar realisatie

2022

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2023

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2023

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2022

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

Jaar realisatie

2022

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 10:38:47 met de export van 05/27/2021 10:31:23