Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

Primitieve begroting

91.618

90.807

91.345

91.172

Wijzigingen 2e VGR 2020

-147

285

199

199

Wijzigingen tot 1e VGR

361

361

361

361

1e Voortgangsrapportage

11

11

11

11

Baten tot de kadernota

91.842

91.464

91.916

91.743

1. Autonome ontwikkelingen

Algemene uitkering inflatiecorrectie

1.185

1.185

1.185

1.185

Totaal mutaties baten kadernota

1.185

1.185

1.185

1.185

Totaal baten tot en met de kadernota

93.027

92.649

93.101

92.928

Lasten

Primitieve begroting

22.654

21.760

22.018

22.020

Mutaties 2e VGR 2020

-29

-29

-29

-29

Wijzigingen tot 1e VGR

180

150

150

150

1e Voortgangsrapportage

168

168

168

168

Lasten tot de kadernota

22.973

22.049

22.307

22.309

1. Autonome ontwikkelingen

Bijdrage GR SDL

64

64

64

64

Loonontwikkeling ambtelijke organisatie

276

276

276

276

Stelpost inflatie 2022

650

650

650

650

Stelpost eigen inkomsten 2022.

-393

-393

-393

-393

Algemene uitkering inflatiecorrectie

0

0

0

0

Indexering krediet nieuwbouw basisschool Tamboerijn en Wissel

0

0

-2

-2

2. Actualisatie bestaand beleid

Impuls sturend datamanagement

85

85

0

0

Vervolg Wet Open Overheid

100

0

0

0

Rechtmatigheidsverantwoording / verbetering interne controle 2021

75

0

0

0

3. Nieuw beleid

Capaciteit Juridische Zaken

160

160

0

0

Haalbaarheidsonderzoek renovatie / nieuwbouw Voedselbank

25

0

0

0

Ontwikkelen naar een aantrekkelijker werkgever

50

100

100

100

Onderwijshuisvesting locatie Vestersbos - krediet inclusief IKC en sportvoorziening

0

0

-20

-20

Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort

0

-1

-1

-1

Totaal mutaties lasten kadernota

1.092

941

674

674

Totaal lasten tot en met de kadernota

24.065

22.990

22.981

22.983

Saldo voor bestemming

68.962

69.658

70.120

69.945

Mutaties reserves

Onttrekkingen tot de kadernota

759

111

111

111

Onttrekkingen kadernota

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

759

111

111

111

Toevoegingen tot de kadernota

358

358

358

358

Toevoegingen kadernota

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

358

358

358

358

Totaal mutaties reserves

400

-247

-247

-247

Saldo na bestemming

69.362

69.411

69.873

69.698

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen

Bijdrage GR SDL

De bijdragen volgens de aangeleverde begroting van Samenwerking de Liemers (SDL) worden geraamd. Dit betreft de onderdelen Bestuur, Inkoop en RID.
In de begroting van de RID zijn in opdracht van de gemeenten betreffende het zaaksysteem Decos en datagedreven sturing nieuwe ontwikkelingen opgevoerd. Deze projecten zijn noodzakelijk voor een goede efficiënte uitoefening van de dagelijkse werkzaamheden met minder storingsgevoeligheid.

Loonontwikkeling ambtelijke organisatie

De loonkostenstijging voor 2022 is door het CPB ingeschat op 1,2%. Gerekend over de totale loonsom van € 23 miljoen betekent dit een verhoging van € 276.000. In de algemene uitkering wordt de stijging gecompenseerd.

Stelpost inflatie 2022

De Algemene Uitkering is gebaseerd op prijspeil 2022. Dit betekent dat bij alle begrotingsposten rekening moet worden gehouden met een prijsstijging (inflatie).
Voor een deel is deze kostenstijging meegenomen in financiële aanpassingen in deze kadernota (salaris, enkele verbonden partijen en zorgkosten). Voor de overige kosten hebben wij de inflatie berekend op € 650.000.

Stelpost eigen inkomsten 2022.

Voor de jaarlijkse kostenstijging (inflatie) is een stelpost opgenomen in deze kadernota. Maar naast de kostenstijging ramen wij ook een stijging van 1,4% op de eigen (belasting) inkomsten. Wij ramen de stijging van eigen inkomsten op € 393.000.

Algemene uitkering inflatiecorrectie

In deze kadernota is rekening gehouden met kostenstijgingen vanwege inflatie. Voor de algemene uitkering wordt daarom ook een inkomstenstijging vanwege inflatie geraamd. Er wordt rekening gehouden met een stijging van de algemene uitkering van 1,4% volgens de raming van het CPB van maart 2021. Dit is het percentage dat ook in de meicirculaire wordt gebruikt.

Indexering krediet nieuwbouw basisschool Tamboerijn en Wissel

Het krediet voor de nieuwbouw van de basisscholen Tamboerijn en de Wissel wordt geactualiseerd. Het betreft aanpassing in verband met jaarlijkse indexering.

2. Actualisatie bestaand beleid

Impuls sturend datamanagement

De ontwikkeling naar datagedreven werken is in volle gang. De architectuur is grotendeels op orde en diverse toepassingen van sturing in de vorm van dashboards zijn zichtbaar. In de fase van datavolwassenheid waarin we nu zitten, merken we dat het steeds meer van belang is om op het juiste moment over de juiste data van de juiste kwaliteit te beschikken.  We hebben binnen de organisatie ± 150 dataverzamelingen die in- en soms extern ontsloten worden. In een aantal gevallen is de datakwaliteit onvoldoende bekend en vindt beperkt meting en bewaking van kwaliteit plaats. Om de basis op orde te krijgen voor de stap naar een meer sturend datamanagement willen wij de komende twee jaar een impuls geven aan (de samenhang van) onze gegevenshuishouding. Daartoe is incidenteel voor de jaren 2022 en 2023 € 85.000 per jaar nodig.

Vervolg Wet Open Overheid

Het gaat hier om de transparantie en verantwoording van de overheden te bevorderen door ze te verplichten zo veel als mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. Dat betekent niet meer wachten tot ernaar wordt gevraagd. Samengevat: informatie wordt beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren. Om deze randvoorwaarden te realiseren:
(1) brengen we onze informatiehuishouding stapsgewijs per bedrijfsproces op orde;
(2) brengen we het proces van elf informatiecategorieën in beeld en borgen in de organisatie dat documenten (geanonimiseerd) kunnen worden gepubliceerd en
(3) slaan we informatie die duurzaam bewaard moet worden op in een digitale archiefbewaarplaats.
Om dit te kunnen realiseren dienen we in 2022 een aantal extra werkzaamheden te verrichten die niet binnen de bestaande capaciteit kunnen worden opgevangen.
Hiervoor is eenmalig in 2022 een bedrag van € 100.000 benodigd. Gemeenten worden gecompenseerd voor hun werkzaamheden.

Rechtmatigheidsverantwoording / verbetering interne controle 2021

In de 1ste voortgangsrapportage 2021 hebben wij een post voor het jaar 2021 opgenomen in het kader van de verplichte rechtmatigheidsverantwoording. In 2021 starten wij dit traject op om bij de jaarstukken 2021 voor de eerste keer tot een verantwoording komen. Er is nog onzekerheid of de nieuwe wetgeving al vanaf 2021 in zal gaan. Zoals aangekondigd in de 1ste voortgangsrapportage vragen wij voor 2022 een incidentele aanvulling van € 75.000. Dit om het project tot en met verantwoording in de jaarstukken 2021 af te kunnen ronden.

3. Nieuw beleid

Capaciteit Juridische Zaken

We hebben bij Juridische Zaken alle taken en werkzaamheden in beeld gebracht. Indien we ons beperken tot de wettelijk verplichte taken, Juridische kwaliteitszorg en de ondersteuning van de afdelingen, is er in de formatie een tekort van 2 fte. Er is een verband met de toename van het aantal Wob-verzoeken, klachten en bezwaren.

Haalbaarheidsonderzoek renovatie / nieuwbouw Voedselbank

Het pand van de voedselbank in Zevenaar is sterk verouderd. Voor de lange termijn komt de bruikbaarheid en veiligheid van het gebouw in het geding. In het planbord van het Integraal Accomodatie Plan (IAP) is het opstellen van een nieuwe visie voor het Goededoelenplein opgenomen. De planvorming voor een nieuwe voorziening voor de voedselbank bestaat uit het inventariseren van locaties en een haalbaarheidsonderzoek met verkenning voor mogelijkheden voor renovatie / nieuwbouw. Er is eenmalig een bedrag van € 25.000 voor dit onderzoek benodigd.

Ontwikkelen naar een aantrekkelijker werkgever

Ten aanzien van aantrekkelijk werkgeverschap loopt de gemeente Zevenaar, evenals in de regio, aan tegen krapte op de arbeidsmarkt. De oplossingen worden deels binnen de gemeente Zevenaar gezocht en deels in regionaal verband opgepakt. Voor zover mogelijk worden de financiële gevolgen van deze ontwikkelingen  binnen de bestaande begroting opgevangen. Dat zal onvoldoende zijn om ons als gemeente Zevenaar onderscheidend te kunnen presenteren. Om onszelf daadwerkelijk als een aantrekkelijke en professionele werkgever aan te kunnen merken, is vooralsnog vanaf medio 2022 een bedrag van € 100.000 aan extra structurele middelen noodzakelijk zodat aan de ontwikkeling naar een moderne en professionele organisatie daadwerkelijk invulling kan worden gegeven.

Onderwijshuisvesting locatie Vestersbos - krediet inclusief IKC en sportvoorziening

Het haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor het realiseren van een kindcentrum 0-16 jaar op locatie Vestersbos 4 in Zevenaar, inclusief een sportvoorziening voor alle leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs is afgerond. De totale kosten bedragen afgerond € 19,3 miljoen waarvoor gedeeltelijk dekking is gerealiseerd. Het benodigde aanvullend krediet (van afgerond € 6,5 miljoen) voor de herontwikkeling "onderwijshuisvesting locatie Vestersbos" is gebaseerd op het scenario waarin 2 IKC's gerealiseerd (Tamboerijn/de Wissel) en de voorziening voor voortgezet onderwijs inclusief verkeerskundige voorzieningen worden gerealiseerd en sportvoorziening. De sportvoorziening (1 gymzaal incl. turnvoorziening) wordt op een nader te bepalen locatie gerealiseerd. Een deel van de totale kosten kan eenmalig worden afgeschreven (boekwaarden en sloopkosten van de locatie Vestersbos en gymvoorziening). De structurele raming betreft dekking voor de kapitaallasten in de begroting. T.z.t. volgt nog een separaat raadsvoorstel voor het beschikbaar stellen van het benodigde krediet.

Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort

Het vervangen van de bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort, parallel aan de Hengelderweg, is noodzakelijk om een robuust, toekomst vaste ontsluiting voor BusinessPark 7poort en de Fashion Outlet te kunnen realiseren én een robuuste, toekomstvaste aansluiting Zevenaar-Oost te kunnen realiseren. Naar verwachting zal het ontwerp van de Aansluiting Zevenaar-Oost van GelreGroen, waarin de bestaande fietstunnel gehandhaafd kan blijven, aan de contracteisen met Rijkswaterstaat en de gemeente Zevenaar (UVO) voldoen. Dit betekent dat indien de gemeente een ander (robuuster / toekomst vaster) ontwerp wenst, waarin de fietstunnel vervangen dient te worden, de gemeente de kosten dient te dragen.
Voor deze fietstunnel geldt dat de investering aanzienlijk lager kan zijn indien deze in komende werkzaamheden (2e viaduct 7Poort, woonrijp maken 7Poort of realisatie Aansluiting Zevenaar-Oost) kan worden meegenomen. De kosten worden op basis van een zeer grove inschatting op dit moment geschat op € 300.000 – 350.000 (mits meegenomen met komende werkzaamheden). De meerkosten bij separate realisatie worden in dit geval globaal geschat op € 100.000 - € 150.000.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 10:38:47 met de export van 05/27/2021 10:31:23