Wat kost het?
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Primitieve begroting | 91.618 | 90.807 | 91.345 | 91.172 |
Wijzigingen 2e VGR 2020 | -147 | 285 | 199 | 199 |
Wijzigingen tot 1e VGR | 361 | 361 | 361 | 361 |
1e Voortgangsrapportage | 11 | 11 | 11 | 11 |
Baten tot de kadernota | 91.842 | 91.464 | 91.916 | 91.743 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Algemene uitkering inflatiecorrectie | 1.185 | 1.185 | 1.185 | 1.185 |
Totaal mutaties baten kadernota | 1.185 | 1.185 | 1.185 | 1.185 |
Totaal baten tot en met de kadernota | 93.027 | 92.649 | 93.101 | 92.928 |
Lasten | ||||
Primitieve begroting | 22.654 | 21.760 | 22.018 | 22.020 |
Mutaties 2e VGR 2020 | -29 | -29 | -29 | -29 |
Wijzigingen tot 1e VGR | 180 | 150 | 150 | 150 |
1e Voortgangsrapportage | 168 | 168 | 168 | 168 |
Lasten tot de kadernota | 22.973 | 22.049 | 22.307 | 22.309 |
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Bijdrage GR SDL | 64 | 64 | 64 | 64 |
Loonontwikkeling ambtelijke organisatie | 276 | 276 | 276 | 276 |
Stelpost inflatie 2022 | 650 | 650 | 650 | 650 |
Stelpost eigen inkomsten 2022. | -393 | -393 | -393 | -393 |
Algemene uitkering inflatiecorrectie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indexering krediet nieuwbouw basisschool Tamboerijn en Wissel | 0 | 0 | -2 | -2 |
2. Actualisatie bestaand beleid | ||||
Impuls sturend datamanagement | 85 | 85 | 0 | 0 |
Vervolg Wet Open Overheid | 100 | 0 | 0 | 0 |
Rechtmatigheidsverantwoording / verbetering interne controle 2021 | 75 | 0 | 0 | 0 |
3. Nieuw beleid | ||||
Capaciteit Juridische Zaken | 160 | 160 | 0 | 0 |
Haalbaarheidsonderzoek renovatie / nieuwbouw Voedselbank | 25 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelen naar een aantrekkelijker werkgever | 50 | 100 | 100 | 100 |
Onderwijshuisvesting locatie Vestersbos - krediet inclusief IKC en sportvoorziening | 0 | 0 | -20 | -20 |
Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort | 0 | -1 | -1 | -1 |
Totaal mutaties lasten kadernota | 1.092 | 941 | 674 | 674 |
Totaal lasten tot en met de kadernota | 24.065 | 22.990 | 22.981 | 22.983 |
Saldo voor bestemming | 68.962 | 69.658 | 70.120 | 69.945 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen tot de kadernota | 759 | 111 | 111 | 111 |
Onttrekkingen kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 759 | 111 | 111 | 111 |
Toevoegingen tot de kadernota | 358 | 358 | 358 | 358 |
Toevoegingen kadernota | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 358 | 358 | 358 | 358 |
Totaal mutaties reserves | 400 | -247 | -247 | -247 |
Saldo na bestemming | 69.362 | 69.411 | 69.873 | 69.698 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Bijdrage GR SDL
De bijdragen volgens de aangeleverde begroting van Samenwerking de Liemers (SDL) worden geraamd. Dit betreft de onderdelen Bestuur, Inkoop en RID. |
---|
Loonontwikkeling ambtelijke organisatie
De loonkostenstijging voor 2022 is door het CPB ingeschat op 1,2%. Gerekend over de totale loonsom van € 23 miljoen betekent dit een verhoging van € 276.000. In de algemene uitkering wordt de stijging gecompenseerd. |
---|
Stelpost inflatie 2022
De Algemene Uitkering is gebaseerd op prijspeil 2022. Dit betekent dat bij alle begrotingsposten rekening moet worden gehouden met een prijsstijging (inflatie). |
---|
Stelpost eigen inkomsten 2022.
Voor de jaarlijkse kostenstijging (inflatie) is een stelpost opgenomen in deze kadernota. Maar naast de kostenstijging ramen wij ook een stijging van 1,4% op de eigen (belasting) inkomsten. Wij ramen de stijging van eigen inkomsten op € 393.000. |
---|
Algemene uitkering inflatiecorrectie
In deze kadernota is rekening gehouden met kostenstijgingen vanwege inflatie. Voor de algemene uitkering wordt daarom ook een inkomstenstijging vanwege inflatie geraamd. Er wordt rekening gehouden met een stijging van de algemene uitkering van 1,4% volgens de raming van het CPB van maart 2021. Dit is het percentage dat ook in de meicirculaire wordt gebruikt. |
---|
Indexering krediet nieuwbouw basisschool Tamboerijn en Wissel
Het krediet voor de nieuwbouw van de basisscholen Tamboerijn en de Wissel wordt geactualiseerd. Het betreft aanpassing in verband met jaarlijkse indexering. |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Impuls sturend datamanagement
De ontwikkeling naar datagedreven werken is in volle gang. De architectuur is grotendeels op orde en diverse toepassingen van sturing in de vorm van dashboards zijn zichtbaar. In de fase van datavolwassenheid waarin we nu zitten, merken we dat het steeds meer van belang is om op het juiste moment over de juiste data van de juiste kwaliteit te beschikken. We hebben binnen de organisatie ± 150 dataverzamelingen die in- en soms extern ontsloten worden. In een aantal gevallen is de datakwaliteit onvoldoende bekend en vindt beperkt meting en bewaking van kwaliteit plaats. Om de basis op orde te krijgen voor de stap naar een meer sturend datamanagement willen wij de komende twee jaar een impuls geven aan (de samenhang van) onze gegevenshuishouding. Daartoe is incidenteel voor de jaren 2022 en 2023 € 85.000 per jaar nodig. |
---|
Vervolg Wet Open Overheid
Het gaat hier om de transparantie en verantwoording van de overheden te bevorderen door ze te verplichten zo veel als mogelijk informatie in een vroegtijdig stadium actief openbaar te maken en te publiceren. Dat betekent niet meer wachten tot ernaar wordt gevraagd. Samengevat: informatie wordt beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren. Om deze randvoorwaarden te realiseren: |
---|
Rechtmatigheidsverantwoording / verbetering interne controle 2021
In de 1ste voortgangsrapportage 2021 hebben wij een post voor het jaar 2021 opgenomen in het kader van de verplichte rechtmatigheidsverantwoording. In 2021 starten wij dit traject op om bij de jaarstukken 2021 voor de eerste keer tot een verantwoording komen. Er is nog onzekerheid of de nieuwe wetgeving al vanaf 2021 in zal gaan. Zoals aangekondigd in de 1ste voortgangsrapportage vragen wij voor 2022 een incidentele aanvulling van € 75.000. Dit om het project tot en met verantwoording in de jaarstukken 2021 af te kunnen ronden. |
---|
3. Nieuw beleid
Capaciteit Juridische Zaken
We hebben bij Juridische Zaken alle taken en werkzaamheden in beeld gebracht. Indien we ons beperken tot de wettelijk verplichte taken, Juridische kwaliteitszorg en de ondersteuning van de afdelingen, is er in de formatie een tekort van 2 fte. Er is een verband met de toename van het aantal Wob-verzoeken, klachten en bezwaren. |
---|
Haalbaarheidsonderzoek renovatie / nieuwbouw Voedselbank
Het pand van de voedselbank in Zevenaar is sterk verouderd. Voor de lange termijn komt de bruikbaarheid en veiligheid van het gebouw in het geding. In het planbord van het Integraal Accomodatie Plan (IAP) is het opstellen van een nieuwe visie voor het Goededoelenplein opgenomen. De planvorming voor een nieuwe voorziening voor de voedselbank bestaat uit het inventariseren van locaties en een haalbaarheidsonderzoek met verkenning voor mogelijkheden voor renovatie / nieuwbouw. Er is eenmalig een bedrag van € 25.000 voor dit onderzoek benodigd. |
---|
Ontwikkelen naar een aantrekkelijker werkgever
Ten aanzien van aantrekkelijk werkgeverschap loopt de gemeente Zevenaar, evenals in de regio, aan tegen krapte op de arbeidsmarkt. De oplossingen worden deels binnen de gemeente Zevenaar gezocht en deels in regionaal verband opgepakt. Voor zover mogelijk worden de financiële gevolgen van deze ontwikkelingen binnen de bestaande begroting opgevangen. Dat zal onvoldoende zijn om ons als gemeente Zevenaar onderscheidend te kunnen presenteren. Om onszelf daadwerkelijk als een aantrekkelijke en professionele werkgever aan te kunnen merken, is vooralsnog vanaf medio 2022 een bedrag van € 100.000 aan extra structurele middelen noodzakelijk zodat aan de ontwikkeling naar een moderne en professionele organisatie daadwerkelijk invulling kan worden gegeven. |
---|
Onderwijshuisvesting locatie Vestersbos - krediet inclusief IKC en sportvoorziening
Het haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor het realiseren van een kindcentrum 0-16 jaar op locatie Vestersbos 4 in Zevenaar, inclusief een sportvoorziening voor alle leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs is afgerond. De totale kosten bedragen afgerond € 19,3 miljoen waarvoor gedeeltelijk dekking is gerealiseerd. Het benodigde aanvullend krediet (van afgerond € 6,5 miljoen) voor de herontwikkeling "onderwijshuisvesting locatie Vestersbos" is gebaseerd op het scenario waarin 2 IKC's gerealiseerd (Tamboerijn/de Wissel) en de voorziening voor voortgezet onderwijs inclusief verkeerskundige voorzieningen worden gerealiseerd en sportvoorziening. De sportvoorziening (1 gymzaal incl. turnvoorziening) wordt op een nader te bepalen locatie gerealiseerd. Een deel van de totale kosten kan eenmalig worden afgeschreven (boekwaarden en sloopkosten van de locatie Vestersbos en gymvoorziening). De structurele raming betreft dekking voor de kapitaallasten in de begroting. T.z.t. volgt nog een separaat raadsvoorstel voor het beschikbaar stellen van het benodigde krediet. |
---|
Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort
Het vervangen van de bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort, parallel aan de Hengelderweg, is noodzakelijk om een robuust, toekomst vaste ontsluiting voor BusinessPark 7poort en de Fashion Outlet te kunnen realiseren én een robuuste, toekomstvaste aansluiting Zevenaar-Oost te kunnen realiseren. Naar verwachting zal het ontwerp van de Aansluiting Zevenaar-Oost van GelreGroen, waarin de bestaande fietstunnel gehandhaafd kan blijven, aan de contracteisen met Rijkswaterstaat en de gemeente Zevenaar (UVO) voldoen. Dit betekent dat indien de gemeente een ander (robuuster / toekomst vaster) ontwerp wenst, waarin de fietstunnel vervangen dient te worden, de gemeente de kosten dient te dragen. |
---|