Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

Wat doen we?

1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten.

1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid

1.2.1 Bestrijden ondermijning

Jaar realisatie

2022

Soort

Nieuw beleid

We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar hebben wij in 2018 opgeleverd. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning.

1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is hierin van cruciaal belang.

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het opgestelde IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

Soort

Nieuw beleid

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2025

Soort

Nieuw beleid

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Om het gewenste resultaat te bereiken ondersteunen we leesbevorderingsprogramma’s voor ouders thuis en op de basisschool. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

Jaar realisatie

2020

Soort

Collegeprogramma

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Soort

Collegeprogramma

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit doen wij o.a. door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Soort

Actualisatie bestaand beleid

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   Doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   Actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   Doorlopende voorlichting over beschikbaarheid clientondersteuning
•   Voorkomen eenzaamheid
•   Inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   Lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   Activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   Inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   Borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   Uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Soort

Collegeprogramma

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

Jaar realisatie

2020

Soort

Nieuw beleid

Samen met de gemeenten Westervoort en Duiven realiseren wij "de Liemerse ambassade" waarin wij nauw samenwerken met onderwijspartners en ondernemers. Alle deelnemende gemeenten investeren hier €1,- per inwoner. Voor ons komt de bijdrage neer op afgerond €44.000 welke wij dekken uit het participatiebudget dat wij hiervoor reeds ter beschikking hebben. Derhalve wordt de gemeenteraad niet gevraagd om aanvullend budget ter beschikking te stellen.
In de tweede voortgangsrapportage meldde wij u al dat het project Liemerse ambassade op schema ligt en naar verwachting op 1-1-2020 zal worden gerealiseerd. Het Leer en ontwikkelcentrum  -ook genoemd in de agenda werk en economie- maakt onderdeel uit van de businesscase RSD en wordt op dit moment ontwikkelt. Wij hebben ondertussen de contacten met onderwijspartners, ondernemers en andere overheden verder geintensiveerd zodat gezamenlijke belangen gemakkelijker behartigt kunnen worden. Kortom: de agenda werk en economie is volop in uitvoering.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

Soort

Collegeprogramma

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2023

Soort

Collegeprogramma

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

8.3 Wonen en bouwen

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2027

Soort

Collegeprogramma

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027, de richtlijnen notitie woningbouw en meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele en gedifferentieerd woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Wij zetten in op 50% betaalbaar bouwen waarvan 25% sociaal (bij zachte projecten van 20 woningen of meer). De uitvoering doen wij samen met marktpartijen en woningcorporaties. Om een actueel beeld te houden wordt om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek uitgevoerd.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Soort

Nieuw beleid

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 10:38:47 met de export van 05/27/2021 10:31:23