Sociaal domein

Wat willen we?

Wat willen we?

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Het versterken van de sociale structuur én de 'basis op orde' in onze gemeente. Het gaat hier om het geheel van inwoners, organisaties, diensten en voorzieningen. De essentie is de samenhang tussen de mensen te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de participatie in de stad, dorpen en wijken te bevorderen. Wij versterken deze structuur onder andere door inwoners en organisaties te faciliteren bij initiatieven, hen daarbij te ondersteunen en te positioneren. Daarbij investeren we in ontmoeting dichtbij onze inwoners en maatschappelijke partners. Als regisseur stellen wij ons actief op om verbindingen te initiëren en te stimuleren. Het gaat tot slot ook om grip op de kosten en flexibiliteit ten aanzien van inkoop en verantwoording binnen het sociaal domein te versterken.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

We gaan op het gebied van jeugd en maatschappelijke ondersteuning uit van de kracht van de samenleving en sluiten aan bij de leefwereld van inwoners en gezinnen. Onze activiteiten zijn erop gericht de inwoners in hun kracht te zetten en de samenleving actiever te maken. Hierbij houden we oog voor kwetsbaarheid, vergrijzing en voor jeugd en gezin. Daarbij zijn we gericht op het verminderen van de kosten van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk 2012

Werkelijk 2016

Begroting 2022

Begroting 2025

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin

Toelichting

2019

5

5

5

5

5

Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen.
Landelijk ligt het percentage kinderen die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan landelijk.

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)

Toelichting

2020

61,90

83

71

89

97

Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken:
1. Zevenaar kent ten opzichte van Gelderland een meer vergrijsde populatie. Vergrijzing blijkt een voorspeller voor Wmo gebruik. Het aantal mensen in Zevenaar dat hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft, is daardoor hoger.
2. In de gemeente Zevenaar zijn veel soorten van zorg en ondersteuning vanuit de Wmo als maatwerk georganiseerd. Er zijn (grote) gemeenten in Gelderland die vormen van zorg en ondersteuning als algemene voorziening hebben georganiseerd die in Zevenaar als maatwerk worden ingezet. Hulp bij het Huishouden is hier een voorbeeld van. Diverse (grote) gemeenten hebben dit als algemene voorziening georganiseerd. Aangezien er binnen de Wmo veel gebruik wordt gemaakt van Hulp bij het Huishouden heeft dit een verlagend effect op het Gelders gemiddelde. In Zevenaar hebben we Hulp bij het Huishouden georganiseerd als maatwerkvoorziening. Deze keuze verklaart voor een deel dat Zevenaar meer cliënten met een maatwerkarrangement Wmo kent.
Daarnaast zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement Wmo nog steeds stijgt. Naast de vergrijzing in Zevenaar is de invoering van het abonnementstarief en de daaruit voortvloeiende aanzuigende werking een belangrijke verklaring.

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

Toelichting

2019

1

1

0,80

0,80

De data over 2020 is nog niet bekend op www.waarstaatjegemeente.nl. Ons beleid richt zich op het inzetten van jeugdhulp en de regionale aanpak Samen Veilig. Er is data beschikbaar over deze indicator, maar de bron van de informatie is niet de gemeente zelf. Dat is wel zo bij de andere indicatoren. Ook hier is geen specifieke analyse uitgevoerd om het verschil ten opzichte van Gelderland te kunnen duiden.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

Toelichting

2019

1,30

1,40

1

1

1

De data voor 2020 is nog niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl.
Het gemeentelijk beleid richt zich op het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatregelen, maar ook erop als deze werd opgelegd door de rechter de maatregel kwalitatief goed uit te voeren.
Door de preventieve inzet van de projecten Voorzorg en Stevig Ouderschap vanuit de jeugdgezondheidszorg, maar ook door de inzet van opvoedondersteuning vanuit de regionale inkoop werden ouders daar waar nodig ontlast en ondersteund.
Wanneer dit niet voldoende was, en de veiligheid van het kind in het gedrang kwam, was er het product drang beschikbaar. Daarnaast probeert de gemeente de inzet van de maatregel zoveel mogelijk te voorkomen door samen
te werken binnen de regionale Beschermingstafel. Wanneer er toch een maatregel nodig is, is er jeugdbescherming beschikbaar. Dit koopt de gemeente in via de regionale inkoop. Er is data beschikbaar over de inzet van jeugdbescherming,
maar er is geen specifieke analyse voor de jeugdbescherming uitgevoerd om het verschil ten opzichte van Gelderland te kunnen duiden. Wel zijn er een aantal algemene variabelen te noemen die verklaren waarom Zevenaar hoger scoort op gebruik van jeugdhulp ten opzichte van Gelderland. Deze staan beschreven onder de indicator jeugdhulp algemeen.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

Toelichting

2019

12,20

14,70

10,10

12,60

12,40

De data over 2020 is nog niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl.
Zowel de stijging van gebruik als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan:
•   Afnemende tolerantie voor afwijkend gedrag of ontwikkeling.
•   In combinatie met ‘verbeterde’ diagnostiek leidt dat dikwijls tot eerdere diagnoses waarmee vervolgens een beroep wordt gedaan op de jeugdhulp;
•   Prestatiemaatschappij
•   Ouders worden steeds mondiger en nemen in combinatie met de hierboven beschreven punten minder snel genoegen met een advies om geen hulp in te zetten of minder hulp dan gevraagd/verwacht. Daarbij weten ouders steeds beter hun weg naar de jeugdhulp te vinden: via de lokale (wijk)teams, maar als dat niet tot het door de ouders gewenste advies leidt, weten zij ook de weg naar de huisarts als toegangspoort tot jeugdhulp.

Er zijn een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde:
-   Zevenaar heeft meer kinderen met een handicap
-   Zevenaar heeft meer kinderen met een lager opleidingsniveau
-   Zevenaar heeft meer kinderen met een laag geboorte gewicht
-   Zevenaar heeft meer volwassenen die gebruik maken van basis GGZ en/ of POH GGZ.
-   Zevenaar heeft meer één-ouder- gezinnen.

Ook hier richt het gevoerde beleid zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan.
Ook werd de relatie met de huisartsen, als wettelijk verwijzer van jeugdhulp, steeds beter. Door de inzet van de POH bij huisartsen is instroom in jeugdhulp deels voorkomen.
Door de regionale contractering van jeugdhulp is er gestuurd op kwalitatief goede inzet van jeugdhulp. We sturen middels trimestergesprekken op de inzet van zorg bij de aanbieders.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

Toelichting

2019

0,30

0,50

0

0,30

0,30

Data 2020 is niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl

Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk,
het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen.

Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten. Er is opvoedingsondersteuning ingekocht voor de ouders/ en verzorgers, maar ook ondersteuning voor de jongeren zelf. Daarnaast stelden we een regioaanpak Samen Veilig 2019- 2022 op. Hierin is de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling beschreven.
Het beleid richt zich ook op het zo goed mogelijk ondersteunen van de jongere en zijn netwerk tijdens de jeugdreclasseringsmaatregel. Door kwalitatieve goede inkoop van jeugdreclassering (onderdeel van de regionaal ingekochte jeugdhulp) en door het ondersteunen via jeugdhulp wanneer nodig. Daarnaast was er een nauwe samenwerking met de veiligheidspartners in het lokale veiligheidsoverleg.
Er is data beschikbaar over de inzet van jeugdreclassering, maar er is geen specifieke analyse voor de jeugdreclassering uitgevoerd om het verschil ten opzichte van Gelderland te kunnen duiden. Wel zijn er een aantal algemene variabelen te noemen die verklaren waarom Zevenaar hoger scoort op gebruik van jeugdhulp ten opzichte van Gelderland. Deze staan beschreven onder de indicator jeugdhulp algemeen.

6.3 (Arbeids)Participatie

Wij willen de zelfredzaamheid van onze inwoners, de sociale cohesie en de lokale economie bevorderen. Daarom streven wij naar een inclusieve arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waaraan alle inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen, ongeacht leeftijd, achtergrond of arbeidshandicap. Inwoners die minder zelfredzaam zijn, ondersteunen wij door middel van verschillende voorzieningen.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk 2012

Werkelijk 2016

Begroting 2022

Begroting 2025

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren

Toelichting

2019

2

2

1

1

1,40

1

Het beleid is gericht op een kwalitatief en kwantitatief evenwicht op de arbeidsmarkt. Er wordt ingezet om Jeugdwerkloosheid te voorkomen. Dit door beleid gericht op het bereiken van een startkwalificatie voor jongeren en beleid gericht op het voorkomen dat jongeren voortijdig de school verlaten. Het Jongerenloket bij de RSD is een belangrijk instrument dat wordt ingezet om de jeugdwerkloosheid verder terug te dringen.

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

Toelichting

2019

786,50

671,40

661

691

690

720

Ons beleid is er op gericht dat werkgelegenheid groeit; we zijn terughoudend met het voorspellen van de toe- of afname van het aantal banen. In 2021 worden we nog steeds geconfronteerd met de effecten van Covid19. Toch verwachten wij de komende jaren een lichte stijging van de werkgelegenheid.
Het Outletcentrum in Zevenaar zal hier een belangrijke bijdrage aan gaan leveren.

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

Toelichting

2020

192,60

261

204,20

270

280

Ons beleid is er opgericht om mensen met een bijstandsuitkering te re-integreren richting werk. Met de nieuwe opdracht RSD 2021 - 2023 wordt hier verder op ingezet; dit zal er toeleiden dat het aantal lopende re-integratievoorzieningen zal toenemen.

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

Toelichting

2019

68,70

65,50

65,20

63,30

66,50

68

Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland. We constateren dat er in Zevenaar de laatste jaren sprake is van een lichte stijging van de netto arbeidsparticipatie. Ons beleid is er op gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel als mogelijk aan het werk te hebben en te houden.

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

Toelichting

2020

403,80

361,10

334,60

340

300

Het beleid is er opgericht om mensen met een uitkering aan het werk te helpen. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners ligt in de gemeente Zevenaar lager in vergelijk met het Gelders aantal.
Met de nieuwe opdracht aan de RSD 2021 - 2023 en de daarbij behorende activiteiten wordt extra ingezet om mensen te kunnen laten uitstromen richting de arbeidsmarkt.

Subdoelstelling

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Beleidsvoornemens

1.1 Uitgaven voor de toegang naar Gelders gemiddelde

Om te doen wat nodig is voor de inwoner is er een toegang ingericht. Uit de beschikbare data constateren we dat de kosten voor de toegang in Zevenaar per inwoner meer dan gemiddeld zijn.
De tabel op pagina 19 van het beleidsplan geeft de uitgaven per inwoner voor de gemeentelijke toegang weer. Op dit taakveld wordt door gemeenten verschillende soorten kosten geboekt. De kosten van de gemeente Zevenaar bedragen € 75 per inwoner. De gemiddelde kosten die gemeenten in de provincie Gelderland maken voor de toegang is € 48 per inwoner. We hanteren het gemiddelde bedrag per inwoner van € 60 als richtlijn.

1.4 Cliënten zijn voldoende geholpen bij vragen en problemen

We doen wat nodig is en streven ernaar dat cliënten zich daardoor goed geholpen voelen. Dat kan zowel door algemene voorzieningen als door individuele jeugdhulp. Uit het cliëntervaringsonderzoek 2018 blijkt dat 94% van de jongeren en 88% van de ouders vinden dat ze goed geholpen zijn bij hun vragen en problemen. Het jaar daarvoor was dat respectievelijk 72% en 76%. Het streven is dat de komende jaren minimaal 88% van de ouders en jongeren aangeeft dat zij goed geholpen zijn bij hun vragen en problemen.

3.4 Inwoners van 75 jaar en ouder die zelfstandig wonen

In het collegeprogramma is in het kader van zo zelfstandig meedoen in de samenleving als speerpunt opgenomen dat inwoners van 75 jaar en ouder zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen.
In Zevenaar wonen in 2019 meer inwoners zelfstandig thuis (945) dan gemiddeld in Gelderland (916). We stellen tot doel dit aantal op gelijkblijvend te niveau houden.

1.5 Wmo kosten op taakvelden 6.6 en 6.71 naar Gelders gemiddelde

Om te doen wat nodig is, dwingen we onszelf om kritisch te kijken naar de ondersteuning die wordt ingezet. Als we de uitgaven van Zevenaar op de taakvelden 6.6 (Maatwerkvoorziening Wmo) en 6.71 (maatwerkdienstverlening 18+) bij elkaar optellen en vergelijken met Gelderland, dan zien we dat Zevenaar (€219) in 2018 net iets meer geld per inwoner uitgaf dan gemiddeld in Gelderland (€217). Ons doel is om de aankomende jaren per inwoner iets minder uit te geven voor maatwerkvoorzieningen Wmo en maatwerkdienstverlening 18+.

1.6 Bezuinigingsmaatregelen 2020-2023 binnen het sociaal domein

De middelen binnen de gemeentebegroting zijn gelimiteerd. Niet alles wat we willen kan ook worden uitgevoerd. Bij de begroting 2020-2023 is besloten tot een pakket bezuinigingsmaatregelen. Voor het sociaal domein zijn de verbetervoorstellen voor Jeugd en Wmo samengevoegd. In totaliteit
moeten deze verbetervoorstellen leiden tot een besparing van € 1.000.000 in 2020, € 1.350.000 in 2021, € 1.650.000 in 2022 naar € 2.000.000 in 2023. Deze bedragen zijn gebaseerd op de aantallen en prijsstelling zoals bekend bij het opstellen van de begroting 2020-2023.

Subdoelstelling

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Beleidsvoornemens

1.2 Maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg naar Gelders gemiddelde

We willen doen wat nodig is en zien dat ondanks de eigenheid van inwoners één op één maatwerk niet altijd nodig. We zien wel overlap in de ondersteuningsvragen van inwoners. Door die overlap eerder te signaleren, te duiden en inwoners onderling en met deskundigen te verbinden, werken we toe naar een reductie van individueel maatwerk. Wanneer inwoners hun ondersteuningsvragen eerder stellen kan opstapeling worden voorkomen voordat inwoners vastlopen. Daarvoor is nodig dat inwoners het “gewoon” gaan vinden om hun vragen te stellen. We zetten daarom in op preventie, maar ook om complexe en kostbare hulp te voorkomen.

1.3 Het aantal jeugdigen met verblijf

Voor de ontwikkeling van kinderen is het wenselijk dat zij opgroeien in een gezin. Liefst samen met hun eigen ouders. Soms kan dat niet. Dan doen wij wat nodig is en streven we ernaar dat het alternatief dat zoveel mogelijk lijkt op een “gewoon” gezin. Dus liever in een gezinshuis met professionele opvoeders dan in een jeugdzorginstelling met veel kinderen samen en wisselende begeleiders. Nog liever in een pleeggezin in de eigen omgeving dan in een gezinshuis.

2.1 Jongeren met een gedwongen maatregel t.o.v. het Gelders gemiddelde

Wij willen dat kinderen opgroeien in veiligheid. Ouders zijn vrij om hun kinderen naar eigen inzicht op te voeden. Overheidsingrijpen is in principe niet wenselijk, maar wel nodig als de veiligheid van kinderen in de knel komt. Liever voorkomen we overheidsbemoeienis door duidelijk te zijn over grenzen van gedrag. Door de veiligheid van het kind voorop te stellen willen we ouders motiveren om jeugdhulp te accepteren en samen te werken om zo gedwongen jeugdhulp te voorkomen.

2.2 Minder casussen blijken onveilig en acuut

In de visie op sociaal domein staat dat veiligheid voor de inwoner en diens omgeving voorop staat. Dat vraagt om inzet om waar mogelijk escalaties te voorkomen en om het inzetten van preventieve maatregelen. Er is sprake van escalatie als in een gezin of huishouden de zaken uit de hand lopen. In
Zevenaar werken we in de lokale toegang met een model om escalaties te voorkomen, de zogenaamde Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Een melding wordt als onveilig gedefinieerd als de problemen zo complex of groot zijn dat de situatie escaleert, waarbij er mogelijk maatschappelijke onrust is of ontstaat en/of waarbij de veiligheid van één of meerdere inwoners in gevaar is. Deze casussen worden door de toegang geregistreerd waardoor we deze doelstelling kunnen monitoren. Om een afname van deze casuïstiek te realiseren dient de toegang goede uitvoering te geven aan het AVE model en is intensieve samenwerking met netwerkpartners nodig.

3.1 Door de hulp gaat het beter met de jongere

Wij willen dat alle jeugdigen zo zelfstandig mogelijk mee kunnen doen aan de maatschappij. We willen daar waar dat kan en nodig is, meer inzetten op voorliggende voorzieningen. Bij jongeren wordt in het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek gemeten welk effect de ingezette jeugdhulp heeft gehad op hoe het gaat op school, werk of dagbesteding. Bij het cliëntervaringsonderzoek over 2018 geeft 77% van de ouders en 75% van de jongeren aan dat het beter gaat dankzij de jeugdhulp. We willen deze scores minimaal gelijk houden.

3.2 Wmo-cliënten vragen makkelijk hulp in hun omgeving

Wij willen dat meer inwoners zo zelfstandig mogelijk meedoen in de maatschappij. In het cliëntervaringsonderzoek over 2018 scoorde 41% van de inwoners minimaal een 7 op de vraag “mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij …” (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk). Het is ons doel dit percentage toe te laten nemen. De veronderstelling is dat als mensen het makkelijker vinden om hulp te vragen, ze dan ook meer zelfstandig meedoen in de samenleving.

3.3 Score cliëntervaringsonderzoek - Wmo cliënten doen beter mee aan de samenleving

Sommige inwoners hebben een maatwerkvoorziening nodig om zo zelfstandig mee te kunnen doen in de maatschappij. Ons uitgangspunt is dat de maatwerkvoorzieningen die wij verstrekken op het gebied van begeleiding, dagbesteding, vervoersvoorzieningen en rolstoelen bijdragen aan het beter mee kunnen doen in de samenleving. Om dit te kunnen meten moet er in het cliëntervaringsonderzoek worden uitgevraagd van welke vorm van ondersteuning de cliënt gebruik maakt. De uitkomsten op de vraag over deelname aan de samenleving koppelen we aan deze groep cliënten. Deze doelstelling wordt verder uitgewerkt in het implementatieplan.

Subdoelstelling

6.3 (Arbeids)Participatie

Beleidsvoornemens

3.6 Meer inwoners in trede 1/2a zijn bekend en hebben een plan

De doelgroep uit trede 1/2a is kwetsbaar. We doen voor deze doelgroep wat nodig is, om te voorkomen dat ze dringende zorg die zij nodig hebben niet krijgen. En dat er achteraf een beroep moet worden gedaan op aanvullende zorg. We hebben actueel naar schatting ruim de helft van deze
doelgroep zowel bij RSD als bij de toegang in beeld. Maar we willen deze doelgroep trede 1-2a van RSD steeds beter in beeld krijgen bij de toegang en dat er voor de inwoners die dit hard nodig hebben er een plan beschikbaar is. Andersom willen we de kwetsbare doelgroepen binnen de gemeentelijke toegang ook signaleren bij RSD.
Op dit moment is de samenhang tussen het gemeentelijk beleid van de verschillende wetten door de uitvoeringsstructuur niet goed geborgd. Ook is de samenwerking tussen de gemeentelijke uitvoerders van de verschillende wetten in het sociaal domein ook niet vanzelfsprekend. Financieringsstromen staan los van elkaar, gemeentelijk beleid wordt vaak nog “los” van elkaar ontwikkeld en veel uitvoerende medewerkers –van RSD en de gemeentelijke toegang- kennen elkaar niet.
We willen, zeker bij deze kwetsbare doelgroep, de mens centraal stellen. Wat gebeurt er in het leven van de persoon op de verschillende levensgebieden? Als we dat weten, kunnen we de dienstverlening afstemmen op de mens in kwestie. Ook maken we dan beter gebruik van kennis en kwaliteiten van medewerkers van de toegang, de ketenpartners en de RSD. Integraal werken, waarbij integraal verwijst naar “dat niets ontbreekt, het alles omvattend is”. Binnen het sociaal domein bij doelgroep trede 1-2a gaat het er om te voorkomen dat overlap, tegenstrijdigheid of gat ontstaat in de ondersteuning.
In de uitvoering betekent dit voor deze doelgroep dat er een plan is dat over alle levensdomeinen gaat. Verdere samenwerking ten behoeve van deze doelgroep 1-2a tussen RSD en gemeentelijke toegang vergt inspanningen aan beide kanten. We bundelen van inzet, kennis en middelen.

3.5 Het aantal cliënten dat instroomt in Zevenaar Schuldenvrij

Het overgrote deel van inwoners met een bijstandsuitkering krijgt te maken met een (langdurig) laag inkomen of zijn op een andere manier op onze hulp aangewezen of heeft (of krijgt) te maken met schulden. De schuldenproblematiek is een groot probleem, zowel in omvang maar ook qua
impact op het leven van de inwoner met schulden. Voor iemand die met schulden te maken krijgt, beïnvloed het hebben van schulden praktisch het hele leven. Het (aanvaarden van) werk, relaties, gezondheidsbeleving en scholing zijn maar enkele aspecten die negatief worden beïnvloed door
schulden. Dit heeft niet alleen voor de hand liggende negatieve gevolgen voor de inwoner, maar leidt tevens voor de gemeente tot nadelen. Daarom ligt het voor de hand dat de gemeente probeert problematische schulden te voorkomen. In gemeente Zevenaar draait momenteel de succesvolle pilot Zevenaar schuldenvrij. Hierbij proberen we al in een zeer vroeg stadium om bij beginnende schulden/betalingsachterstanden te interveniëren, zodat (problematische) schulden kunnen worden voorkomen. Dit willen we borgen. Met deze doelstelling willen we bereiken dat het aantal cliënten, dat bekend is bij toegang en problematische schulden ontwikkelt, instroomt in Zevenaar Schuldenvrij. Hierbij voorkomen we in een vroeg stadium dat beroep op allerlei soorten ondersteuning en zorg toeneemt en voorkomen we problematische langdurige schulden.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 10:38:47 met de export van 05/27/2021 10:31:23