Wat willen we?
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang |
---|
Het versterken van de sociale structuur én de 'basis op orde' in onze gemeente. Het gaat hier om het geheel van inwoners, organisaties, diensten en voorzieningen. De essentie is de samenhang tussen de mensen te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de participatie in de stad, dorpen en wijken te bevorderen. Wij versterken deze structuur onder andere door inwoners en organisaties te faciliteren bij initiatieven, hen daarbij te ondersteunen en te positioneren. Daarbij investeren we in ontmoeting dichtbij onze inwoners en maatschappelijke partners. Als regisseur stellen wij ons actief op om verbindingen te initiëren en te stimuleren. Het gaat tot slot ook om grip op de kosten en flexibiliteit ten aanzien van inkoop en verantwoording binnen het sociaal domein te versterken. |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning |
---|
We gaan op het gebied van jeugd en maatschappelijke ondersteuning uit van de kracht van de samenleving en sluiten aan bij de leefwereld van inwoners en gezinnen. Onze activiteiten zijn erop gericht de inwoners in hun kracht te zetten en de samenleving actiever te maken. Hierbij houden we oog voor kwetsbaarheid, vergrijzing en voor jeugd en gezin. Daarbij zijn we gericht op het verminderen van de kosten van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. |
Beleidsindicatoren (verplicht)
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Werkelijk 2012 | Werkelijk 2016 | Begroting 2022 | Begroting 2025 |
---|
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
Toelichting | 2019 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)
Toelichting | 2020 | 61,90 | 83 | 71 | 89 | 97 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken: |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
Toelichting | 2019 | 1 | 1 | 0,80 | 0,80 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
De data over 2020 is nog niet bekend op www.waarstaatjegemeente.nl. Ons beleid richt zich op het inzetten van jeugdhulp en de regionale aanpak Samen Veilig. Er is data beschikbaar over deze indicator, maar de bron van de informatie is niet de gemeente zelf. Dat is wel zo bij de andere indicatoren. Ook hier is geen specifieke analyse uitgevoerd om het verschil ten opzichte van Gelderland te kunnen duiden. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
Toelichting | 2019 | 1,30 | 1,40 | 1 | 1 | 1 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
De data voor 2020 is nog niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
Toelichting | 2019 | 12,20 | 14,70 | 10,10 | 12,60 | 12,40 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
De data over 2020 is nog niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl. Er zijn een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde: Ook hier richt het gevoerde beleid zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
Toelichting | 2019 | 0,30 | 0,50 | 0 | 0,30 | 0,30 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Data 2020 is niet beschikbaar op www.waarstaatjegemeente.nl Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk, Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten. Er is opvoedingsondersteuning ingekocht voor de ouders/ en verzorgers, maar ook ondersteuning voor de jongeren zelf. Daarnaast stelden we een regioaanpak Samen Veilig 2019- 2022 op. Hierin is de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling beschreven. |
6.3 (Arbeids)Participatie |
---|
Wij willen de zelfredzaamheid van onze inwoners, de sociale cohesie en de lokale economie bevorderen. Daarom streven wij naar een inclusieve arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waaraan alle inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen, ongeacht leeftijd, achtergrond of arbeidshandicap. Inwoners die minder zelfredzaam zijn, ondersteunen wij door middel van verschillende voorzieningen. |
Beleidsindicatoren (verplicht)
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Werkelijk 2012 | Werkelijk 2016 | Begroting 2022 | Begroting 2025 |
---|
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
Toelichting | 2019 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1,40 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Het beleid is gericht op een kwalitatief en kwantitatief evenwicht op de arbeidsmarkt. Er wordt ingezet om Jeugdwerkloosheid te voorkomen. Dit door beleid gericht op het bereiken van een startkwalificatie voor jongeren en beleid gericht op het voorkomen dat jongeren voortijdig de school verlaten. Het Jongerenloket bij de RSD is een belangrijk instrument dat wordt ingezet om de jeugdwerkloosheid verder terug te dringen. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
Toelichting | 2019 | 786,50 | 671,40 | 661 | 691 | 690 | 720 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ons beleid is er op gericht dat werkgelegenheid groeit; we zijn terughoudend met het voorspellen van de toe- of afname van het aantal banen. In 2021 worden we nog steeds geconfronteerd met de effecten van Covid19. Toch verwachten wij de komende jaren een lichte stijging van de werkgelegenheid. |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
Toelichting | 2020 | 192,60 | 261 | 204,20 | 270 | 280 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ons beleid is er opgericht om mensen met een bijstandsuitkering te re-integreren richting werk. Met de nieuwe opdracht RSD 2021 - 2023 wordt hier verder op ingezet; dit zal er toeleiden dat het aantal lopende re-integratievoorzieningen zal toenemen. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
Toelichting | 2019 | 68,70 | 65,50 | 65,20 | 63,30 | 66,50 | 68 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland. We constateren dat er in Zevenaar de laatste jaren sprake is van een lichte stijging van de netto arbeidsparticipatie. Ons beleid is er op gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel als mogelijk aan het werk te hebben en te houden. |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
Toelichting | 2020 | 403,80 | 361,10 | 334,60 | 340 | 300 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Het beleid is er opgericht om mensen met een uitkering aan het werk te helpen. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners ligt in de gemeente Zevenaar lager in vergelijk met het Gelders aantal. |
Subdoelstelling |
---|
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang
Beleidsvoornemens |
---|
1.1 Uitgaven voor de toegang naar Gelders gemiddelde
Om te doen wat nodig is voor de inwoner is er een toegang ingericht. Uit de beschikbare data constateren we dat de kosten voor de toegang in Zevenaar per inwoner meer dan gemiddeld zijn. |
---|
1.4 Cliënten zijn voldoende geholpen bij vragen en problemen
We doen wat nodig is en streven ernaar dat cliënten zich daardoor goed geholpen voelen. Dat kan zowel door algemene voorzieningen als door individuele jeugdhulp. Uit het cliëntervaringsonderzoek 2018 blijkt dat 94% van de jongeren en 88% van de ouders vinden dat ze goed geholpen zijn bij hun vragen en problemen. Het jaar daarvoor was dat respectievelijk 72% en 76%. Het streven is dat de komende jaren minimaal 88% van de ouders en jongeren aangeeft dat zij goed geholpen zijn bij hun vragen en problemen. |
---|
3.4 Inwoners van 75 jaar en ouder die zelfstandig wonen
In het collegeprogramma is in het kader van zo zelfstandig meedoen in de samenleving als speerpunt opgenomen dat inwoners van 75 jaar en ouder zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. |
---|
1.5 Wmo kosten op taakvelden 6.6 en 6.71 naar Gelders gemiddelde
Om te doen wat nodig is, dwingen we onszelf om kritisch te kijken naar de ondersteuning die wordt ingezet. Als we de uitgaven van Zevenaar op de taakvelden 6.6 (Maatwerkvoorziening Wmo) en 6.71 (maatwerkdienstverlening 18+) bij elkaar optellen en vergelijken met Gelderland, dan zien we dat Zevenaar (€219) in 2018 net iets meer geld per inwoner uitgaf dan gemiddeld in Gelderland (€217). Ons doel is om de aankomende jaren per inwoner iets minder uit te geven voor maatwerkvoorzieningen Wmo en maatwerkdienstverlening 18+. |
---|
1.6 Bezuinigingsmaatregelen 2020-2023 binnen het sociaal domein
De middelen binnen de gemeentebegroting zijn gelimiteerd. Niet alles wat we willen kan ook worden uitgevoerd. Bij de begroting 2020-2023 is besloten tot een pakket bezuinigingsmaatregelen. Voor het sociaal domein zijn de verbetervoorstellen voor Jeugd en Wmo samengevoegd. In totaliteit |
---|
Subdoelstelling |
---|
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning
Beleidsvoornemens |
---|
1.2 Maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg naar Gelders gemiddelde
We willen doen wat nodig is en zien dat ondanks de eigenheid van inwoners één op één maatwerk niet altijd nodig. We zien wel overlap in de ondersteuningsvragen van inwoners. Door die overlap eerder te signaleren, te duiden en inwoners onderling en met deskundigen te verbinden, werken we toe naar een reductie van individueel maatwerk. Wanneer inwoners hun ondersteuningsvragen eerder stellen kan opstapeling worden voorkomen voordat inwoners vastlopen. Daarvoor is nodig dat inwoners het “gewoon” gaan vinden om hun vragen te stellen. We zetten daarom in op preventie, maar ook om complexe en kostbare hulp te voorkomen. |
---|
1.3 Het aantal jeugdigen met verblijf
Voor de ontwikkeling van kinderen is het wenselijk dat zij opgroeien in een gezin. Liefst samen met hun eigen ouders. Soms kan dat niet. Dan doen wij wat nodig is en streven we ernaar dat het alternatief dat zoveel mogelijk lijkt op een “gewoon” gezin. Dus liever in een gezinshuis met professionele opvoeders dan in een jeugdzorginstelling met veel kinderen samen en wisselende begeleiders. Nog liever in een pleeggezin in de eigen omgeving dan in een gezinshuis. |
---|
2.1 Jongeren met een gedwongen maatregel t.o.v. het Gelders gemiddelde
Wij willen dat kinderen opgroeien in veiligheid. Ouders zijn vrij om hun kinderen naar eigen inzicht op te voeden. Overheidsingrijpen is in principe niet wenselijk, maar wel nodig als de veiligheid van kinderen in de knel komt. Liever voorkomen we overheidsbemoeienis door duidelijk te zijn over grenzen van gedrag. Door de veiligheid van het kind voorop te stellen willen we ouders motiveren om jeugdhulp te accepteren en samen te werken om zo gedwongen jeugdhulp te voorkomen. |
---|
2.2 Minder casussen blijken onveilig en acuut
In de visie op sociaal domein staat dat veiligheid voor de inwoner en diens omgeving voorop staat. Dat vraagt om inzet om waar mogelijk escalaties te voorkomen en om het inzetten van preventieve maatregelen. Er is sprake van escalatie als in een gezin of huishouden de zaken uit de hand lopen. In |
---|
3.1 Door de hulp gaat het beter met de jongere
Wij willen dat alle jeugdigen zo zelfstandig mogelijk mee kunnen doen aan de maatschappij. We willen daar waar dat kan en nodig is, meer inzetten op voorliggende voorzieningen. Bij jongeren wordt in het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek gemeten welk effect de ingezette jeugdhulp heeft gehad op hoe het gaat op school, werk of dagbesteding. Bij het cliëntervaringsonderzoek over 2018 geeft 77% van de ouders en 75% van de jongeren aan dat het beter gaat dankzij de jeugdhulp. We willen deze scores minimaal gelijk houden. |
---|
3.2 Wmo-cliënten vragen makkelijk hulp in hun omgeving
Wij willen dat meer inwoners zo zelfstandig mogelijk meedoen in de maatschappij. In het cliëntervaringsonderzoek over 2018 scoorde 41% van de inwoners minimaal een 7 op de vraag “mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij …” (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk). Het is ons doel dit percentage toe te laten nemen. De veronderstelling is dat als mensen het makkelijker vinden om hulp te vragen, ze dan ook meer zelfstandig meedoen in de samenleving. |
---|
3.3 Score cliëntervaringsonderzoek - Wmo cliënten doen beter mee aan de samenleving
Sommige inwoners hebben een maatwerkvoorziening nodig om zo zelfstandig mee te kunnen doen in de maatschappij. Ons uitgangspunt is dat de maatwerkvoorzieningen die wij verstrekken op het gebied van begeleiding, dagbesteding, vervoersvoorzieningen en rolstoelen bijdragen aan het beter mee kunnen doen in de samenleving. Om dit te kunnen meten moet er in het cliëntervaringsonderzoek worden uitgevraagd van welke vorm van ondersteuning de cliënt gebruik maakt. De uitkomsten op de vraag over deelname aan de samenleving koppelen we aan deze groep cliënten. Deze doelstelling wordt verder uitgewerkt in het implementatieplan. |
---|
Subdoelstelling |
---|
6.3 (Arbeids)Participatie
Beleidsvoornemens |
---|
3.6 Meer inwoners in trede 1/2a zijn bekend en hebben een plan
De doelgroep uit trede 1/2a is kwetsbaar. We doen voor deze doelgroep wat nodig is, om te voorkomen dat ze dringende zorg die zij nodig hebben niet krijgen. En dat er achteraf een beroep moet worden gedaan op aanvullende zorg. We hebben actueel naar schatting ruim de helft van deze |
---|
3.5 Het aantal cliënten dat instroomt in Zevenaar Schuldenvrij
Het overgrote deel van inwoners met een bijstandsuitkering krijgt te maken met een (langdurig) laag inkomen of zijn op een andere manier op onze hulp aangewezen of heeft (of krijgt) te maken met schulden. De schuldenproblematiek is een groot probleem, zowel in omvang maar ook qua |
---|