Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat kost het?

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Baten

Primitieve begroting

197

197

197

197

Wijzigingen 2e VGR 2020

0

0

0

0

Wijzigingen tot 1e VGR

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage

0

0

0

0

Baten tot de kadernota

197

197

197

197

Totaal mutaties baten kadernota

0

0

0

0

Totaal baten tot en met de kadernota

197

197

197

197

Lasten

Primitieve begroting

5.401

5.519

5.705

5.705

Mutaties 2e VGR 2020

0

0

0

0

Wijzigingen tot 1e VGR

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage

2

2

2

2

Lasten tot de kadernota

5.403

5.521

5.706

5.706

3. Nieuw beleid

Verbonden Regio

57

0

0

0

Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort

0

18

18

18

Onderzoek naar HUB 7Poort

50

0

0

0

Totaal mutaties lasten kadernota

107

18

18

18

Totaal lasten tot en met de kadernota

5.510

5.538

5.724

5.724

Saldo voor bestemming

-5.313

-5.341

-5.527

-5.527

Mutaties reserves

Onttrekkingen tot de kadernota

19

19

19

19

Onttrekkingen kadernota

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

19

19

19

19

Toevoegingen tot de kadernota

0

0

0

0

Toevoegingen kadernota

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

19

19

19

19

Saldo na bestemming

-5.293

-5.322

-5.507

-5.507

Toelichting financiële ontwikkelingen

3. Nieuw beleid

Verbonden Regio

De Verbonden regio is één van de 5 opgaven uit de groene metropoolregio Arnhem-Nijmegen. De bijdrage per inwoner is € 1,30. Voor 2022 ramen we € 57.000. De speerpunten van de Verbonden regio, zoals genoemd in de regionale agenda voor 2022:
1. Gebiedsgerichte corridoraanpak
2. Regionaal (snel)fietspadennetwerk
3. Hubs en knooppunten
4. Gedragsaanpak duurzame mobiliteit
5. Verkeersveiligheid

Met creatieve oplossingen helpen we inwoners en werkgevers om duurzamer, slimmer, sneller en gezonder te reizen. Daartoe hoort de realisering van snelfietsroutes en de voorgenomen aanleg van een mobiliteitsknooppunt in Zevenaar-Oost in combinatie met de komst van een treinstation.

Vervanging bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort

Het vervangen van de bestaande fietstunnel onder de weg 7Poort, parallel aan de Hengelderweg, is noodzakelijk om een robuust, toekomst vaste ontsluiting voor BusinessPark 7poort en de Fashion Outlet te kunnen realiseren én een robuuste, toekomstvaste aansluiting Zevenaar-Oost te kunnen realiseren. Naar verwachting zal het ontwerp van de Aansluiting Zevenaar-Oost van GelreGroen, waarin de bestaande fietstunnel gehandhaafd kan blijven, aan de contracteisen met Rijkswaterstaat en de gemeente Zevenaar (UVO) voldoen. Dit betekent dat indien de gemeente een ander (robuuster / toekomst vaster) ontwerp wenst, waarin de fietstunnel vervangen dient te worden, de gemeente de kosten dient te dragen.
Voor deze fietstunnel geldt dat de investering aanzienlijk lager kan zijn indien deze in komende werkzaamheden (2e viaduct 7Poort, woonrijp maken 7Poort of realisatie Aansluiting Zevenaar-Oost) kan worden meegenomen. De kosten worden op basis van een zeer grove inschatting op dit moment geschat op € 300.000 – 350.000 (mits meegenomen met komende werkzaamheden). De meerkosten bij separate realisatie worden in dit geval globaal geschat op € 100.000 - € 150.000.

Onderzoek naar HUB 7Poort

Op basis van een regionaal onderzoek naar mogelijkheden voor een HUB (knooppunt) worden de locaties 7Poort en Wijchen als kansrijk bestempeld. Ook Rijkswaterstaat heeft aangegeven de locatie 7Poort zeer interessant te vinden als HUB i.r.t. de verkeersproblematiek op de A12. De volgende stap is om de mogelijkheden voor een HUB op deze locaties nader te verkennen. Hoewel er regionale/provinciale middelen beschikbaar zijn zal ook om een gemeentelijke bijdrage worden gevraagd.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2021 10:38:47 met de export van 05/27/2021 10:31:23